Vaccination af hunde​

Det er efterhånden ved at være svært for hundeejere at finde rundt i vaccinations-anbefalingerne. Dette skyldes, at det er forskelligt hvad anbefalingerne er for de forskellige hunde.

Generelt anbefaler man vaccination mod følgende hundesygdomme:

Hundesyge: En særdelses smitsom, dødelig virussygdom.

Hepatitis: Virussygdom der giver leverbetændelse med døden til følge.

Parvovirus Diarre: Voldsom vandig, blodig diarre og opkastning. Hos hvalpe ses der hyppigt dødsfald pga hjertedegeneration.​

Parainfluenza: Dette virus danner indgangsport for flere andre infektion der tilsammen udgør komplekset ”kennelhoste”. Kennelhoste er en tør, irriterende hoste der kan vare i flere uger. Selvom man vaccinerer mod Kennelhoste, kan hunden godt få sygdommen, men i mildere grad end hos uvaccinerede.​

Leptospirose: der er en alvorligt og ofte dødelige sygdom der rammer muskler og nyrer. Smitten kommer fra rotter.

Bordetella bronchiseptica: Bordetella er en bakterie der i samspil med parainfluenza giver kennelhoste.

Vaccinerer man mod enten parainfluenza ELLER Bordetella har man en god grad af beskyttelse mod kennelhoste. For optimal dækning vaccinerer man mod begge (bordatella vaccine er en vaccine givet i næsen). Nasalvaccinen kan dog give symptomer på kennelhoste og hunden kan smitte i nogle dage hvis den er blevet vaccineret.

Rabies: Virussygdom der giver hundegalskab. Dette findes ikke i Danmark, men er lovkrav ved rejse til udlandet. Se eventuelt de nyeste krav om vacciner i forbindelse med rejser på: www.foedevarestyrelsen.dk/Dyr/Rejse_med_kaeledyr

​​

Jeg anbefaler at alle hunde vaccineres mod Hundesyge, hepatitis og parainfluenza. Om de har behov for vaccine mod leptospirose og bordetella er en vurderingssag, der afhænger af hundens brug og færden.​

Hvalpe er fra fødslen beskyttet, fordi de modtager antistoffer fra tæven via råmælken. Dette holder i nogle uger og beskytter mod de smitsomme sygdomme som tæven selv er immun overfor. Dette kaldes maternelle antistoffer. De forsvinder langsomt i løbet af hvalpens første 16 leveuger. Hvornår de forsvinder, afhælger af hvor mefter tæven giver til hvalpen. Til en vis grad vil disse antistoffer blokere for effekt af en vaccination, så for at kunne fastlægge det bedste tidspunkt for påbegyndelse af et vaccinations program, kan det være en fordel at kende tævens vaccinationsstatus.

​​

Når hvalpen har fået sin basisvaccination, der afhængig af moderens vaccinationsstatus udgøres af 3-4 vacciner i løbet af et år, er den beskyttet mod sygdommene man har vaccineret mod. Hunden vil være beskyttet i min 3 år mod Hundesyge, hepatitis og parvovirus. Men Parainfluenza, Leptospirose og Bordetalla beskyttelse kræver årlig vaccinering.

​​

Ring gerne og få en snak, så vi kan tilrettelægge det vaccinationsprogram der passer bedst til netop din hund.​

Hvorfor vælge
​Hodsager Dyrlæge?

Højt fagligt nivau

Ærlig

Punktlig

Serviceminded

Udkørende

Fri tidsbestilling

Gode priser

Kontakt Hodsager Dyrlæge

Jeg besvarer henvendelser inden for 48 timer.

Nogle felter er ikke udfyldt korrekt

Hodsager Dyrlæge ApS​

​Bjørnkærvej 4, 7830 Vinderup